Home Aktualności EkoObywatel — wsparcie interwencji i zmian systemowych

EkoObywatel — wsparcie interwencji i zmian systemowych

Możliwość komentowania EkoObywatel — wsparcie interwencji i zmian systemowych została wyłączona
0
EkoObywatel

Stowarzyszenie Ekologiczne EKO-UNIA rozpoczęło realizację projektu pod nazwą „EkoObywatel – wsparcie interwencji i zmian systemowych” z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, finansowanego z Funduszy EOG.

Celem dwuletniego projektu (2021-2023) jest zwiększenie aktywności obywateli w zakresie działań strażniczych na rzecz środowiska, klimatu oraz lasów. Do jego osiągnięcia posłuży dostarczenie praktycznych wskazówek – instrukcji, sformalizowanie działań, a także zapewnienie wsparcia podejmującym interwencje. 

Ważnym wyróżnikiem projektu jest to, że odpowiada na potrzeby osób na każdym poziomie zaawansowania dotyczącego aktywności społecznej – znajdzie dla siebie pomoc zarówno ktoś indywidualnie podejmujący pierwszą interwencję np. w sprawie sąsiada palącego odpady, jak i doświadczone w działaniu nieformalne lub formalne grupy. W projekt wpisana zostaje również misja aktywizacji środowisk eksperckich i akademickich jako źródła wsparcia merytorycznego dla inicjatyw obywatelskich, zwłaszcza tych zmierzających do wypracowania propozycji rozwiązań systemowych rozwiązujących problemy, które zostały zidentyfikowane przy okazji interwencji obywatelskich. 

Zgodnie z wynikami przeprowadzonych w grudniu 2019 r. badań Eurobarometru (Attitudes of  European citizens towards the Environment) – aż 94 proc. obywateli we wszystkich państwach członkowskich Unii twierdzi, że ochrona środowiska jest dla nich ważna (w Polsce 88%), a trzy czwarte respondentów potwierdza, że dostrzega związek między stanem środowiska, a swoim zdrowiem i jakością życia. Większość badanych (także w Polsce) wskazuje, że dwa najpoważniejsze problemy to zmiany klimatyczne oraz zanieczyszczenie powietrza. Nie znajduje to jednak dostatecznego odzwierciedlenia w działaniach Polek i Polaków, które mogłyby mieć skuteczny wpływ na politykę na poziomie państwa i samorządów honorującą te priorytety. Zapisy konstytucyjne (m.in. Art. 74. Ochrona środowiska jako obowiązek władz publicznych, Art. 86. Obowiązek dbałości o stan środowiska) powinny dobrze określać działania fundamentalne ze względu na ochronę środowiska, zdrowia i życia wszystkich obywateli Rzeczypospolitej Polskiej. 

Podstawowym celem projektu jest wsparcie uwolnienia i ukierunkowana społecznej energii, aby więcej obywatelek/-i – niezależnie od wieku, poziomu wykształcenia, statusu społecznego – potrafiło i skutecznie angażować się (m.in. wywierać naciski i egzekwować od sprawujących władzę) w konkretne działania na rzecz lasów, klimatu oraz poprawy jakości powietrza. Niejednokrotnie na etapie kampanii wyborczych kandydaci deklarują swoje zaangażowanie w szukanie rozwiązań dla tych problemów, ale już jako wybrani przedstawiciele władz nie realizują swoich programów i zobowiązań w tym zakresie w sposób satysfakcjonujący. Częstym zjawiskiem jest też uprawianie swoistego „greenwashingu”. 

Prowadzi to często do kontynuowania anachronicznej i szkodliwej polityki z wykorzystaniem środków publicznych. Zamiast podejmowania potrzebnych społecznie działań skupianie się na tworzeniu przekazów propagandowych. Dochodzi często do „inflacji programów”- przyjmowania dokumentów prawnych, które po nagłośnieniu i spełnieniu funkcji PR-owej przestają być traktowane jako ważne i wiążące. Przykłady to liczne uchwały antysmogowe, uchwały związane z adaptacją do zmian klimatu, uchwały o alarmach klimatycznych, polityki energetycznej państwa itp.

Jedną z aktywności, którą będziemy promować wśród beneficjentów projektu będzie monitoring i pilnowanie realizacji takich „zapomnianych” dokumentów. Projekt poruszy istotne, wciąż niewystarczająco rozwiązane w skali kraju problemy środowiskowe i klimatyczne, którymi są bardzo zła jakość powietrza, drastycznie zmniejszająca się liczba drzew zarówno w lasach jak i poza nimi, szczególnie w miastach, utrudniony dostęp do informacji o środowisku, niewystarczające zaangażowanie obywateli i społeczności lokalnych w decyzje lokalizacyjne (w szczególności dotyczące obiektów uciążliwych). 

Problemem jest zarówno zła jakość powietrza w Polsce oraz niedostateczne informowanie przez właściwe służby obywateli o smogu oraz kontrola „trucicieli”, ale także niewystarczające zaangażowanie obywateli w proces społecznego nadzoru. Polska należy do najbardziej zanieczyszczonych krajów w UE. Główną przyczyną smogu są emisje zanieczyszczeń z przestarzałych pieców zlokalizowanych w domach i mieszkaniach, w których pali się węglem i drewnem, a często nielegalnie śmieciami. Oceny jakości powietrza wykonywane corocznie przez Inspektoraty Ochrony Środowiska wskazują na bardzo zły stan jakości powietrza i przekroczenia poziomów dopuszczalnych pyłu zawieszonego PM10 oraz PM2,5, dwutlenku azotu oraz rakotwórczego benzo(a)pirenu. Raport „Jakość powietrza w Europie 2017 Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska” wskazuje, że w wyniku smogu w Polsce przedwcześnie ginie rocznie blisko 50 tysięcy ludzi.  

O dramatycznie złej jakości powietrza w Polsce oraz potrzebie działań na poziomie samorządowym informuje też Najwyższa Izba Kontroli. Problem, mimo licznych uchwał antysmogowych, nie ulega zmianie. W kolejnych latach 2018-20 w wyniku smogu ginie ok. 45-50 tys. osób rocznie. 

Kolejnym wielkim problemem jest drastycznie zmniejszająca się liczba drzew w krajobrazie Polski zarówno w miastach jak i na wsiach. Dotyczy to również Lasów Państwowych, gdzie w ostatnich latach trwa bulwersujący coraz szersze rzesze społeczeństwa intensywny wyrąb drewna zagrażający przyszłości zasobów leśnych. Zasoby te- szczególnie starodrzewia- stanowią bardzo ważną strukturę przyrodniczą, często o znaczeniu europejskim, w kontekście zachowania bioróżnorodności oraz narastającej katastrofy klimatycznej. Ochrona drzew w Polsce uległa znacznemu osłabieniu na skutek zmian ustawy o ochronie przyrody z 16 grudnia 2016 r. (tzw. LexSzyszko). Kluczowe są też utrudnienia i bariery w udziale społecznym i wpływaniu na politykę lokalną w zakresie zarządzania drzewami, m.in. wciąż utrudniony dostęp do informacji o środowisku (szczególnie w małych gminach), niewystarczająca kontrola obywateli nad administracją odpowiedzialną za zarządzanie Wersja robocza zielenią. NIK ocenia, że zadań dotyczących usuwania drzew i krzewów oraz zagospodarowania pozyskanego drewna nie realizowano prawidłowo. Większość skontrolowanych organów administracji publicznej nie robiła tego zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, gospodarnie i rzetelnie

Projekt nie ma ograniczeń, jeśli chodzi o odbiorców, ale przyjęte zostaje założenie, że informacja o nim będzie w szczególności kierowana do dwóch grup: środowisk młodzieżowych (młodzież w wieku licealnym, studenci, osoby rozpoczynające dorosłe życie), których zaangażowanie ma wyjątkowe znaczenie w związku z koniecznością wypracowania właśnie wśród tej grupy właściwych postaw obywatelskich oraz osób dojrzałych, ceniących jakość życia i środowiska oraz poszukujących fachowej pomocy w interwencjach środowiskowych.

Nagranie ze spotkania informującego o projekcie:


Projekt „EkoObywatel – wsparcie interwencji i zmian systemowych” jest realizowany przez Stowarzyszenie Ekologiczne EKO-UNIA z dotacji Programu Aktywni Obywatele Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.

Załaduj więcej... Aktualności

Zobacz również

Energia obywatelska zamiast paliw od oligarchów. Czy Polska jest gotowa na zmianę?

Czy Polacy są gotowi na energetyczną rewolucję oddolną? Coraz głośniej mówi się o obywatel…