Home Aktualności Lekcja o energii w Szkole nr.1 we Wrocławiu

Lekcja o energii w Szkole nr.1 we Wrocławiu

0
0
szkola1

szkola1

Dnia 07.06.2011r. Stowarzyszenie EKO-UNIA przeprowadziło w Szkole Podstawowej nr 1 we Wrocławiu, lekcję na temat oszczędzania energii elektrycznej. Do współpracy zaproszeni zostaliśmy przez Stowarzyszenie Żółty Parasol. Barwne zajęcia przeprowadzili nasi edukatorzy – Kamila Krysiak oraz Witold Miklaszewski, przy koordynacji wiceprezes Stowarzyszenia Ewy Leś.

szkola2Dnia 07.06.2011r. Stowarzyszenie EKO-UNIA przeprowadziło w Szkole Podstawowej nr 1 we Wrocławiu, lekcję na temat oszczędzania energii elektrycznej. Do współpracy zaproszeni zostaliśmy przez Stowarzyszenie Żółty Parasol. Barwne zajęcia przeprowadzili nasi edukatorzy – Kamila Krysiak oraz Witold Miklaszewski, przy koordynacji wiceprezes Stowarzyszenia Ewy Leś.Głównym celem zajęć była wyjaśnienie dzieciom takich pojęć jak „energia elektryczna”, „elektrownia” , wskazanie pozytywnych zachowań związanych z oszczędzaniem energii oraz zwrócenie uwagi dzieci na alternatywne źródła energii pochodzące z wiatru i słońca.

 

 

Ranek zaczął się bardzo energetycznie – dzieci poruszył już sam temat zajęć oraz zapowiadane atrakcje. Najpierw przeprowadziliśmy „burzę mózgów” podczas której pojawiały się ciekawe pomysły w odpowiedzi na takie pytania jak: po co właściwie jest nam prąd? Skąd się bierze? Czy można żyć bez urządzeń elektrycznych? Część wstępną wzbogaciliśmy „doświadczeniem wodnym” – stanęliśmy wszyscy przy zlewie i odkręciliśmy lekko kurek wody tak, aby woda małymi kroplami kapała do naczynia ustawionego w zlewie. Czas doświadczenia przewidziany był na czas poświęcony na przeprowadzenie wszystkich zajęć z dziećmi, a więc dopiero pod koniec dzieci mogły ujrzeć jego efekt.szkoa3

Obrazowo przedstawiliśmy różne sposoby czerpania energii w codziennym życiu, tak, aby pokazać dzieciom, iż z pozoru mała czynność może zużyć dużo energii (suszenie włosów suszarką, praca przy komputerze), a także sposoby w jakie można tą energię oszczędzić (np. wyłączanie stanu czuwania w urządzeniach RTV, efektywna regulacja ogrzewania w mieszkaniu). W kolejnym ćwiczeniu z kolorowymi obrazkami na których były dwie bardzo podobne sytuacje, dzieci miały za zadanie nie tylko wskazać różnice ale również odnaleźć na rysunkach ekologiczne zachowanie.

Ćwiczenia te miały uświadomić uczniom, że korzystanie z energii jest rzeczą normalną, nieodzowną w codziennym życiu, jednakże należy korzystać z niej z rozwagą i dużą dbałością o to, by jej w niepotrzebny sposób nie tracić.

Było też i „żarówkowe oświecenie” – porównaliśmy żarówki zwykłe i energooszczędne, zapytaliśmy które z nich są stosowane w domach uczniów i jakie są korzyści ze stosowania żarówek energooszczędnych. Jakże dużo pojawiło się głosów ” Ja mam żarówkę energooszczędną !!!!! Jestem Ekologiczny !!!!” 🙂

Poruszony został również temat energii wiatrowej i słonecznej, uświadomiliśmy dzieciom co oznacza pojęcie „odnawialne źródła energii” i dlaczego warto inwestować w różnorodność źródeł energii zamiast poświęcać nakłady tylko na jeden jej rodzaj. Nie obyło się też bez zabaw ruchowych. Naśladując szybowiec unoszący się na wietrze czy poruszające się od wiatru drzewo próbowaliśmy sobie wyobrazić jak dużą siłę posiada wiatr.. Ostatnia część zajęć była również związana z energią odnawialną wiatru i polegała na ćwiczeniu manualnym. Wspólnymi siłami, z prostych materiałów stworzyliśmy kolorowe wiatraczki, które ku uciesze dzieci pięknie kręciły się na wietrze. Na podsumowanie przeprowadziliśmy minisondowanie „jak to tam z tym oszczędzaniem energii w domu” – dzieci opowiadały czy zmienią podejście do energii w swoich domach, czy faktycznie spróbują ją oszczędzać, a także co mogą poprawić.

szkola4Przyszedł i czas na sprawdzenie efektów naszego „wodnego doświadczenia” – po zajęciach podeszliśmy do zlewu w sali i dzieci miały okazję zobaczyć jak dużo wody uciekło przez to małe kapanie z kranu. Dzieci od razu zrozumiały przesłanie i postanowiły zawsze dokręcać krany żeby nie marnować w ten sposób wody i energii. Oczywiście woda, która posłużyła nam do doświadczenia nie została zmarnowana, ponieważ podlaliśmy nią kwiaty w klasie.

Scenariusz zajęć został przeprowadzony na podstawie własnych materiałów oraz programu „Przedszkolaki dla Klimatu” Fundacji Nasza Ziemia.

Oprac. V. Miklaszewski, E.Leś, K. Krysiak

]]>