Ograniczenie ruchu samochodowego w centrach miast, poprawa jakości komunikacji miejskiej, priorytet dla pieszych oraz zwiększenie bezpieczeństwa transportowego to tylko niektóre postulaty organizacji pozarządowych, które zaapelowały do władz 39 miast powyżej 100 tysięcy mieszkańców o zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych oraz innych zanieczyszczeń powietrza z transportu drogowego.
„Odpowiadanie
na potrzeby transportowe mieszkańców jest jednym z podstawowych
obszarów działania samorządu. Tymczasem mieszkańcy miast chcą
być coraz bardziej mobilni, ale jednocześnie nie chcą mieć do
czynienia z negatywnymi skutkami, takimi jak korki czy
zanieczyszczenie powietrza. Miejski transport jest odpowiedzialny za
23% emisji gazów cieplarnianych w UE i dużą część
zanieczyszczeń powietrza, szczególnie w największych miastach.
Dlatego musimy stawić czoła wyzwaniu, jakim jest zaspakajanie
potrzeb transportowych w sposób jak najmniej szkodliwy dla naszego
zdrowia i dla środowiska”
– podkreśla Urszula
Stefanowicz z Polskiego Klubu Ekologicznego Okręgu Mazowieckiego.
Przygotowane miejskie postulaty transportowe są sformułowane z myślą o potrzebach dużych miast i aglomeracji. Zawierają rekomendacje odnośnie narzędzi, które urzędy mogą wykorzystać oraz działań, które mogą przeprowadzić. Eksperci podkreślają, że kluczowe jest ograniczenie potrzeb transportowych oraz możliwości poruszania się po mieście samochodem osobowym, w tym szczególnie wjazdu do centrum. Jednocześnie jednak niezbędne jest poprawienie jakości komunikacji miejskiej i podmiejskiej. Mieszkańcy muszą być zachęcani do rezygnacji z samochodu, a nie tylko zniechęcani do korzystania z niego. Należy zapewnić im dostęp do możliwie najszerszej oferty komfortowych i korzystnych finansowo alternatyw.
„Często
niestety zapominamy w naszych miastach o potrzebach naprawdę
wszystkich mieszkańców. Projektanci infrastruktury skupiają się
najczęściej na potrzebach kierowców. Na szczęście coraz częściej
jest już uwzględniania infrastruktura rowerowa. Jednak jeszcze
bardzo rzadko mamy do czynienia z realnymi udogodnieniami dla
pieszych, a przecież wszyscy jesteśmy pieszymi. To właśnie
przestrzenie skierowane na pieszych są najbardziej atrakcyjne z
punktu widzenia całego miasta – wolne od hałasu pojazdów, od
smogu, od wypadków,
a także korzystne dla handlu i gastronomii.
Czas najwyższy, aby władze polskich miast zaczęły zmieniać swoją
przestrzeń na przyjazną przede wszystkim pieszym, bo to się opłaci
każdemu” – wyjaśnia Paweł
Górny, Przewodniczący Stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych
z Bydgoszczy.
Sygnatariusze podkreślają także rolę planowania przestrzennego jako niedocenianego narzędzia w walce z emisjami zanieczyszczeń z transportu. Tłumaczą, że miasto, w którym odległości między miejscami zamieszkania, pracy, nauki, usług i wypoczynku są niewielkie, jest łatwiejsze do zarządzania z punktu widzenia transportu. Mniejsze dystanse można wtedy pokonać pieszo lub rowerem. Dojazdy zabierają mniej czasu, pochłaniają mniej środków finansowych i powodują mniejsze emisje zanieczyszczeń powietrza.
Postulaty
popiera 13 organizacji z całej Polski, w tym: Polski Klub
Ekologiczny Okręg Mazowiecki, Instytut na rzecz Ekorozwoju, Instytut
Spraw Obywatelskich INSPRO, Rowerowy Szczecin, Napraw Sobie Miasto,
Warszawski Alarm Smogowy, Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych
w Bydgoszczy, Stowarzyszenie BoMiasto, Towarzystwo dla Natury
i
Człowieka, Stowarzyszenie Ekologiczne EKO-UNIA, WWF Polska,
Dolnośląski Klub Ekologiczny.
Pełna treść Miejskich Postulatów Transportowych znajduje się TUTAJ
Więcej informacji udzieli:
Urszula
Stefanowicz, ekspert Polskiego Klubu Ekologicznego Okręgu
Mazowieckiego
oraz Koalicji Klimatycznej
+48 22 827 33 70, u.stefanowicz@koalicjaklimatyczna.org