
Nie ustają protesty w sprawie Kolei Dużych Prędkości, która ma połączyć ze sobą największe miasta w Polsce. Na Dolnym Śląsku przeciwko inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego protestowali już mieszkańcy Czernicy, Jelcza-Laskowic i Siechnic.
Mają zastrzeżenia do planów przebiegu tras i pytają o celowość flagowego projektu rządu Prawa i Sprawiedliwości. Niezależni od CPK eksperci podzielają obawy obywateli.
Radosław Gawlik, ekolog, inżynier ekonomiki transportu i były poseł na Sejm RP, przekonuje, że eksperci nie przeprowadzili dokładnej analizy ekonomicznej i ekologicznej inwestycji. Według niego szybkie pociągi CPK mogą nie okazać się tak ekologiczną alternatywą dla samolotów, jak przekonuje pomysłodawca.
– Kolej Dużych Prędkości ma być rozwiązaniem ekologicznym, a jednocześnie silnie zaingeruje w przyrodę. Co więcej, projektanci nie sprawdzili, czy ta według wielu przewymiarowana inwestycja rzeczywiście zmniejszy przyrost emisji i w ostatecznym rozrachunku pozostawi po sobie mniejszy ślad węglowy niż transport lotniczy. Lepiej nie liczyć, bo jeszcze się okaże, że wynik będzie niekorzystny dla CPK – mówi Gawlik w rozmowie z Gazetą Wyborczą.
Pod koniec kwietnia zarząd CPK zaprezentował trzy plany poprowadzenia linii kolejowej przez teren podwrocławskich gmin. Wariant 51. przebiega obok wschodniej obwodnicy Wrocławia, starorzecza Oławy i jezior Panieńskiego i Dziewiczego, a wariant 53. poprowadzono przez sam środek Świętej Katarzyny. W obu opcjach szybka kolej pojawi się na terenie chronionego obszaru Natura 2000 – Grądów Odrzańskich i lasu między Chrząstawą a Miłoszycami. Wariant 52. również przebiega przez obszary Natura 2000, a konkretnie Grądy w Dolinie Odry i Grądy Odrzańskie, oraz rezerwat Łacha Jelcz.
– Na progu katastrofy środowiskowej i klimatycznej nie możemy się tak rozpychać i czynić sobie przyrody poddanej. Tak wyglądała budowa i myślenie w starym stylu. Pomysł na gigantomańskie CPK to dewastacja przyrody w całym kraju – ostrzega ekolog.
Przeczytaj cały artykuł w Gazecie Wyborczej
🛑Nie ustają protesty w sprawie Kolei Dużych Prędkości 🚅
— EKO-UNIA (@EkoUnia) June 13, 2022
💬 @GawlikRadoslaw w @gazeta_wyborcza: – #KDP ma być rozwiązaniem ekologicznym, a jednocześnie silnie zaingeruje w przyrodę. Gigantomańskie #CPK to dewastacja przyrody w całym kraju. pic.twitter.com/JcJiZNDzlm
Więcej podobnych działań znajdziesz na stronie projektu „EkoObywatel – wsparcie interwencji i zmian systemowych”.

Projekt „EkoObywatel – wsparcie interwencji i zmian systemowych” jest realizowany przez Stowarzyszenie Ekologiczne EKO-UNIA z dotacji Programu Aktywni Obywatele Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.